Sök           Historik / Järnvägen
Stationsbyggnaden
Stationsbyggnaden på ånglokens tid, bekvämlighetsinrättning i bakgrunden.

Kolbäck har varit en betydande järnvägsknutpunkt med spår i fyra väderstreck.
Att just Kolbäck fick järnvägen, det fanns konkurrerande förslag, kan till stod del tillskrivas framgångsrika förhandlingar mellan Kolbäcks skjutsbolag och SWBJ, (Stockholm Westerås Bergslagens Nya Jernvägsaktiebolag). Skjutsbolaget sålde mark och material från grusåsen dessutom fanns i Kolbäck ett etablerat gästgiveri.

Stockholm Westerås Bergslagens Nya Jernvägsaktiebolag

 

Så här skriver Eric Ericsson om trafiken:
Det kunde vara skäl att än en gång tala om trafiken på våra vägar. Betställen (för hästar) och krogar var det gott om efter de stora farlederna.
Angående krogar mellan Västerås och Köping som jag känner till så var det:
Först Långängskrogen vid vägskillnaden som går till Svedvi och Hallsta, sedan Modinykrogen vid vägskälet till Dingtuna kyrka, sedan Vendle Gästgivargård, så Kolbäck Gästgivaregård, sedan kyrkby äng (nu Strengboms) Öbergs krog där det var betesställe för forbönder och av westgötar mycket anlitad, så vid vägskälet till Munktorps kyrka en krog som hette Trekanten, vidare i Björke by ett stort tillhåll för forbönder, postförare, fångförare, wästgötahandlare m.m.

På 1870-talet öppnades järnvägstrafiken på alla sträckorna, till Ramnäs dock först 1899.

Stationshuset i Kolbäck byggdes 1875. Huset fick två väntsalar, en för resande i andra klass vagn och en för resande i tredje klass. Stationsföreståndaren hade lägenhet på övervåningen.

I slutet på 1800-talet byggdes ett godsmagasin 100 meter väster om stationshuset. Lokstall uppfördes bredvid vattentornet för ångloken, detta torn finns fortfarande kvar. Det fanns också en vändskiva, där man kunde vända loken.
År 1935 moderniseras stationshuset och fick centralvärme installerad.
Större ombyggnader av järnvägsområdet gjordes på 1940-talet och år 2007.

Antalet anställda vid järnvägen i Kolbäck var från början av 1900-talet runt 30 personer.
År 1989 upphörde bemanningen på Kolbäcks järnvägsstation.

Bemanningen 1961
Bemanningen 1961

Infrastrukturen i Kolbäck 2003
Infrastrukturen i Kolbäck 2003. Bangården byggdes om 2007.
Se bildreportage.

 

TOP